Ämnets syfte
Ämnets karaktär och uppbyggnad
När elektriska anläggningar och elapparater först började tillverkas var uppmärksamheten inte alltid riktad mot säkerheten. Även materialen kunde vara av tvivelaktig kvalitet. Elsäkerhetshöjande åtgärder har ständigt vidtagits på skilda sätt, dels genom en fortlöpande säkerhetsutveckling av elprodukter och dels genom ändrade bestämmelser och lagar som ligger till grund för ett säkert handhavande av el. Säkerhetsfrågor har en central roll för allt arbete med el i alla dess former eftersom ett enda misstag kan orsaka stora skador både på person och egendom.
I ämnet elkunskap ingår tre kurser.
Kursen Elkunskap behandlar mekaniska moment, elektriska förbindningar, kvalitetsteknik och elsäkerhet. Kursen är avsedd att lägga grunden till det praktiska handlag som arbetslivet kräver och samtidigt skapa ett ökat intresse för den teknik som finns inom området. Kursen ger således kunskaper och förståelse av elområdets mångfald vad gäller olika praktiska arbeten. Kursen är gemensam för elprogrammet.
Kursen Elkompetens A ger tillsammans med kurserna Ellära A och Växelström trefas i ämnet Ellära den teoretiska kompetens som ingår i den begränsade behörigheten, BB2. Kursen bygger på Ellära A. Kursen är gemensam för energiprogrammet samt för inriktningarna automation och elteknik i elprogrammet.
Kursen Elkompetens B bygger på Elkompetens A och ger den teoretiska kompetens som krävs för erhållande av begränsad behörighet, BB1. Kursen är gemensam för inriktningen elteknik i elprogrammet.
Skolverket 2002-01-03