Kursen skall ge grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad samt multimediala programvaror och färdigheter i att använda dessa. Kursen skall även ge kunskap om hur en webbsida skapas och läggs upp.
Eleven skall kunna skapa och designa en användarvänlig webbsida med länkar och multimediapresentationer
kunna skapa grafik-, video- och ljudobjekt i korrekta och optimerade filformat
kunna skapa enklare animeringar
kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor
känna till olika browsers (webbläsares) prestanda och övriga egenskaper
kunna använda bild-, video- och ljudredigeringsprogram
ha kunskap om beskrivningsspråkets viktigaste satser, funktioner och syntax
ha kunskap om upphovsrättsregler och andra bestämmelser som har betydelse för området
ha grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad, samt kunna analysera sidlayouter.
Eleven skapar och designar webbsidor med länkar och multimediapresentationer. Eleven skapar med viss handledning objekt och enklare animeringar. Eleven använder med viss handledning bild-, video- och ljudredigeringsprogram. Eleven ger exempel på hur upphovsrättsregler och andra bestämmelser påverkar arbetet. Eleven redovisar beskrivningsspråkets viktigaste satser. Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för arbetsuppgifterna. Eleven använder internet med omdöme.
Eleven utför webbdesign med noggrannhet och omsorg och når snabbt avsett resultat. Eleven skapar på egen hand objekt och enklare animeringar. Eleven tillämpar upphovsrättsregler och andra bestämmelser i arbetet. Eleven hämtar självständigt information för arbetsuppgifterna från olika källor.
Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt. Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.
Skolverket 2011-01-25