DTR1210 - Webbdesign
100 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:28
   HEM    ÄMNE   |    SKRIV UT   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad samt multimediala programvaror och färdigheter i att använda dessa. Kursen skall även ge kunskap om hur en webbsida skapas och läggs upp.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna skapa och designa en användarvänlig webbsida med länkar och multimediapresentationer

kunna skapa grafik-, video- och ljudobjekt i korrekta och optimerade filformat

kunna skapa enklare animeringar

kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor

känna till olika browsers (webbläsares) prestanda och övriga egenskaper

kunna använda bild-, video- och ljudredigeringsprogram

ha kunskap om beskrivningsspråkets viktigaste satser, funktioner och syntax

ha kunskap om upphovsrättsregler och andra bestämmelser som har betydelse för området

ha grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad, samt kunna analysera sidlayouter.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven skapar och designar webbsidor med länkar och multimediapresentationer.
Eleven skapar med viss handledning objekt och enklare animeringar.
Eleven använder med viss handledning bild-, video- och ljudredigeringsprogram.
Eleven ger exempel på hur upphovsrättsregler och andra bestämmelser påverkar arbetet.
Eleven redovisar beskrivningsspråkets viktigaste satser.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för arbetsuppgifterna.
Eleven använder internet med omdöme.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven utför webbdesign med noggrannhet och omsorg och når snabbt avsett resultat.
Eleven skapar på egen hand objekt och enklare animeringar.
Eleven tillämpar upphovsrättsregler och andra bestämmelser i arbetet.
Eleven hämtar självständigt information för arbetsuppgifterna från olika källor.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt.
Eleven väljer lösningar med hänsyn till design och funktion samt med hänsyn till säkerhet, ekonomi, lagstiftning och etik.


Skolverket 2011-01-25