Kursen skall ge grundläggande kunskaper om digitala grundfunktioner och digitala elektronikkretsar samt hur dessa används i apparater och elektroniksystem. Kursen skall också ge kunskaper om digital kommunikation. Kursen skall även utveckla förmågan att analysera enkla styrtekniska kretslösningar där digitala elektronikkomponenter används. Kursen skall dessutom ge grundkunskaper i mätteknik och felsökning på digitala kretsar samt kunskaper om skydd mot elektrostatiska urladdningar (ESD).
Eleven skall
kunna felsöka i enkla digitala elektronikprojekt
kunna mäta kretsars in- och utsignaler
kunna omvandla tal mellan olika talsystem
kunna upprätta sanningstabeller för logiska grundfunktioner
kunna tolka logikkretsars schemasymboler i kopplingsscheman
kunna ESD-skydda elektronikkomponenter
ha kunskap om digitala grundfunktioner och digitala elektronikkretsars arbetssätt
känna till principerna för AD/DA omvandling
känna till principerna för seriell och parallell dataöverföring.
Eleven utför med viss handledning signalmätning och
felsökning i enklare digital elektronik.
Eleven hanterar elektronikkomponenter, instrument och annan
utrustning på ett ESD-säkert och i övrigt godtagbart
sätt.
Eleven söker de fakta som behövs för arbetsuppgifterna
ur olika källor.
Eleven beskriver hur grundläggande digitala elektronikkretsar
och funktioner fungerar och används.
Eleven utför på egen hand sina arbetsuppgifter,
väljer själv arbetsmetoder och instrument och skyddar
känsliga komponenter.
Eleven hämtar på egen hand information från olika
källor och tillämpar denna i olika arbetsuppgifter och
situationer.
Eleven tolkar enklare kretsscheman och beskriver funktionen hos de
digitala kretsar som ingår.
Eleven utför sina arbetsuppgifter med noggrannhet och
når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till den aktuella situationen,
analyserar och bedömer resultatet samt åtgärdar
kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i digitala
kretslösningar.
Skolverket 2002-01-14