ENK1203 - Digitalteknik A
50 poäng   inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:31

   ÄMNE   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om digitala grundfunktioner och digitala elektronikkretsar samt hur dessa används i apparater och elektroniksystem. Kursen skall också ge kunskaper om digital kommunikation. Kursen skall även utveckla förmågan att analysera enkla styrtekniska kretslösningar där digitala elektronikkomponenter används. Kursen skall dessutom ge grundkunskaper i mätteknik och felsökning på digitala kretsar samt kunskaper om skydd mot elektrostatiska urladdningar (ESD).

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna felsöka i enkla digitala elektronikprojekt

kunna mäta kretsars in- och utsignaler

kunna omvandla tal mellan olika talsystem

kunna upprätta sanningstabeller för logiska grundfunktioner

kunna tolka logikkretsars schemasymboler i kopplingsscheman

kunna ESD-skydda elektronikkomponenter

ha kunskap om digitala grundfunktioner och digitala elektronikkretsars arbetssätt

känna till principerna för AD/DA omvandling

känna till principerna för seriell och parallell dataöverföring.


 

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

Eleven utför med viss handledning signalmätning och felsökning i enklare digital elektronik.
Eleven hanterar elektronikkomponenter, instrument och annan utrustning på ett ESD-säkert och i övrigt godtagbart sätt.
Eleven söker de fakta som behövs för arbetsuppgifterna ur olika källor.
Eleven beskriver hur grundläggande digitala elektronikkretsar och funktioner fungerar och används.

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven utför på egen hand sina arbetsuppgifter, väljer själv arbetsmetoder och instrument och skyddar känsliga komponenter.
Eleven hämtar på egen hand information från olika källor och tillämpar denna i olika arbetsuppgifter och situationer.
Eleven tolkar enklare kretsscheman och beskriver funktionen hos de digitala kretsar som ingår.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven utför sina arbetsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till den aktuella situationen, analyserar och bedömer resultatet samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i digitala kretslösningar.


 

Skolverket 2002-01-14