ENK1205 - Elektronik grundkurs
50 poäng   inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:31

   ÄMNE   

Mål

Mål för kursen

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om funktion och arbetssätt hos vanliga analoga och digitala elektronikkomponenter och kretslösningar. Kursen skall dessutom ge kunskaper om komponenternas symboler och beteckningar samt utveckla förmågan att tolka elektronikkretsscheman. Kursen skall även ge färdighet i mätteknik, enklare förbindningsteknik och felsökning samt kunskap om de komponentegenskaper som är viktiga ur miljö- och säkerhetssynpunkt.

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna planera, montera, prova och felsöka enklare elektronikprojekt

kunna välja mätmetoder och mätinstrument

kunna utföra komponentmätningar

ha kunskap om de vanligaste elektronikkomponenternas arbetssätt och egenskaper samt hur de används i olika elektroniksystem

kunna tolka komponentsymboler i elektronikscheman

kunna tolka komponenters märkning och färgkoder med hjälp av tabeller och datablad.


 

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

Eleven beskriver hur de vanligaste elektronikkomponenterna fungerar och används.
Eleven monterar enklare elektronikprojekt samt utför med viss handledning felsökning.
Eleven tolkar med viss handledning komponentsymboler i kretsscheman.
Eleven utför enklare mätningar med olika typer av mätinstrument.
Eleven söker de de fakta som behövs för arbetsuppgifterna.
Eleven hanterar komponenter, verktyg, instrument och övrig utrustning på ett godtagbart sätt.

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven utför på egen hand sina arbetsuppgifter och väljer själv arbetsmetoder samt instrument och verktyg.
Eleven hanterar instrument och övrig utrustning med omsorg och säkerhet.
Eleven hämtar på egen hand information från olika källor och tillämpar denna i olika arbetsuppgifter och situationer.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven utför sina arbetsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till den aktuella situationen, analyserar och bedömer resultat samt föreslår åtgärder vid avvikelse.
Eleven löser uppgifter tillsammans med andra och tar ansvar för det gemensamma arbetet.


 

Skolverket 2002-01-14