Kursen skall ge grundläggande kunskaper om funktion och arbetssätt hos vanliga analoga och digitala elektronikkomponenter och kretslösningar. Kursen skall dessutom ge kunskaper om komponenternas symboler och beteckningar samt utveckla förmågan att tolka elektronikkretsscheman. Kursen skall även ge färdighet i mätteknik, enklare förbindningsteknik och felsökning samt kunskap om de komponentegenskaper som är viktiga ur miljö- och säkerhetssynpunkt.
Eleven skall
kunna planera, montera, prova och felsöka enklare
elektronikprojekt
kunna välja mätmetoder och mätinstrument
kunna utföra komponentmätningar
ha kunskap om de vanligaste elektronikkomponenternas arbetssätt och egenskaper samt hur de används i olika elektroniksystem
kunna tolka komponentsymboler i elektronikscheman
kunna tolka komponenters märkning och färgkoder med hjälp av tabeller och datablad.
Eleven beskriver hur de vanligaste elektronikkomponenterna
fungerar och används.
Eleven monterar enklare elektronikprojekt samt utför med viss
handledning felsökning.
Eleven tolkar med viss handledning komponentsymboler i
kretsscheman.
Eleven utför enklare mätningar med olika typer av
mätinstrument.
Eleven söker de de fakta som behövs för
arbetsuppgifterna.
Eleven hanterar komponenter, verktyg, instrument och övrig
utrustning på ett godtagbart sätt.
Eleven utför på egen hand sina arbetsuppgifter och
väljer själv arbetsmetoder samt instrument och verktyg.
Eleven hanterar instrument och övrig utrustning med omsorg och
säkerhet.
Eleven hämtar på egen hand information från olika
källor och tillämpar denna i olika arbetsuppgifter och
situationer.
Eleven utför sina arbetsuppgifter med noggrannhet och
når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till den aktuella situationen,
analyserar och bedömer resultat samt föreslår
åtgärder vid avvikelse.
Eleven löser uppgifter tillsammans med andra och tar ansvar
för det gemensamma arbetet.
Skolverket 2002-01-14